„Uważność? To nie dla mnie”, „Nie mam czasu na takie rzeczy”, „To jak joga? Dla mnie zbyt powolne i nudne”, „Świadomość? Nic z tego nie zrozumiem”, „Nie chce mi się”, „Mam inne rzeczy do roboty”, „Wolę inaczej spędzać czas wolny”, „To dla nawiedzonych”, „Nie bawię się w medytację”, „Mam inne zmartwienia”, „Nie potrafię usiedzieć na miejscu, a co dopiero w ciszy”, „Nie dziękuję, jestem religijny”, „To jest to, co robią mnisi? Mnie to nie dotyczy. Mam pracę i swoje życie”, „Nie jestem jakimś słabeuszem z problemami”, „Cierpienie? U mnie wszystko ok”.

Gdyby można było zasadzić drzewo, za każde takie (i im podobne zdanie) powiedziane lub pomyślane, mielibyśmy na powrót lasy deszczowe. Tymczasem,


ŚWIADOMOŚĆ 

(UWAŻNOŚĆ) JEST POTRZEBNA NAM WSZYSTKIM

– każdemu z osobna i wszystkim razem. Nie musimy jej nabierać poprzez praktykę formalną, medytację, czy inne jakiekolwiek konkretne ćwiczenie. Jest wiele możliwości. To, w którym momencie i w jaki sposób zaczniemy ją pogłębiać ma drugorzędne znaczenie wobec tego, że wszyscy potrzebujemy mądrości, wolności wyboru i spokoju. To, jak głęboko transformująca będzie zmiana, już zależy od sposobu, w jaki będziemy pogłębiać świadomość (praktykować uważność) w życiu. Jednak czasem, ważne jest, żeby po prostu jakość zacząć.

BRAK ŚWIADOMOŚCI,

A ZA TYM, WYBORY DOKONYWANE Z AUTOMATU, NIEMĄDRE DZIAŁANIA OGRANICZAJĄ WOLNOŚĆ NAM WSZYSTKIM

Każdy z nas ponosi ich konsekwencje, bez względu na to, czy nam się to podoba, czy nie, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie.

Kampania i wybory prezydenckie Trump’a1, kolejne kadencje rządu, który nie respektuje fundamentalnych praw zawartych w polskiej konstytucji, całe społeczeństwa grające w jednookiego bandytę (nawet o tym nie wiedząc!) – przy każdym ruchu kciukiem, popadające w uzależnienie od scrollowania, powiadomień i emocjonalnych 'nagród’, spersonalizowane reklamy, wiadomości i fake news’y, które pokazują się tylko Tobie, bo innym, z kolei, przedstawiana jest zupełnie inna strona tych samych wydarzeń2 – ludzkość we władzy algorytmów, czy arsenał Broni Masowej Manipulacji – BMR (Mass Manipulation Weapon – MMW) i szereg innych, to przykłady na to, jak kosztowne są skutki decyzji podejmowanych bezrefleksyjnie, na autopilocie, bez świadomości pełni bieżących doświadczeń. To się w głowie nie mieści5, jak dalekosiężne konsekwencje mają wydarzenia w naszym wnętrzu (myślach, emocjach, ciele, impulsach), za którymi idą działania – małe kroki, każdego dnia, tydzień po tygodniu, rok za rokiem.

Zachodzące na naszych oczach zmiany technologiczne i warunkowane nimi zmiany w sferze społecznej czy katastrofalne zmiany klimatyczne3 tworzą nowy, coraz istotniejszy wymiar bezpieczeństwa. Środkiem zaradczym jest świadomość tego, co się wydarza. Bez ignorancji, naiwności i udawania, że jest inaczej.

 

NIE MOŻEMY NAIWNIE UFAĆ KAŻDEJ MYŚLI

PRZEKONANIE, JAK KAŻDA MYŚL, KTÓRA Z AUTOMATU POJAWIA SIĘ W NASZEJ GŁOWIE TO TYLKO MYŚL I MOŻE NIE BYĆ FAKTEM

Czy kiedy mamy przekonanie, o tym, że dokonujemy swoich (zgodnych z naszymi wartościami) i opartych na mądrym rozumowaniu (zgodnych z faktami) decyzji to rzeczywiście tak jest? Czy podejmujemy je świadomie?Potrzebujemy podważać prawdziwość informacji (tych, z obszaru myśli swoich i z otoczenia), żeby zyskać wolność wyboru. Potrzebujemy zdrowego sceptycyzmu i zaakceptowania tego, że czasem się mylimy. Nie musimy tak naiwnie ufać, każdej myśli, która do nas przychodzi. Bardzo prawdopodobne, że część z nich to wierutna bzdura. Biorąc za pewnik wszystko to, co pojawia się w umyśle (myśli, wyobrażenia, wspomnienia i inne) ładujemy się w kłopoty.

MYŚLENIE, Z NICH DECYZJE, A ZA NIMI IDĄCE DZIAŁANIA MAJĄ ZNACZENIE

TO OD NICH ZALEŻY, JAK POTOCZĄ SIĘ NASZE DALSZE LOSY – INDYWIDUALNIE I GLOBALNIE

Nie mamy wpływu na przeszłość, ale mamy wpływ na przyszłość od chwili bieżącej. To, czego dziś doświadczamy jest skutkiem wcześniejszych myśli, decyzji i działań. To, w które zaangażujemy się teraz, będzie miało swoje konsekwencje za chwilę, jutro, za rok i tysiąclecia (przyczyna i skutek). Zmianę możemy robić tylko teraz. Nie jesteśmy (nikt nie jest) w stanie podjąć działania w przeszłości, czy przyszłości. To proste, zbadane i powszechnie znane. Nie podlega dyskusji.

Na mniejszą skalę (indywidualną, a nie społeczną) mechanizm działa tak samo. Mniejsza świadomość to mniejsza wolność wyboru. To ta sama pułapka, w którą wpadamy każdego dnia, wciąż od nowa i/lub coraz głębiej bezmyślnie angażując się w automatyzmy, które nam (i otoczeniu) nie służą.

Ciekawym poligonem doświadczalnym jest Internet (i mechanizm działania algorytmów). Im więcej angażujemy się w dane treści, tym więcej, im podobnych, jest nam wyświetlanych. Zatem, stają się dla nas bardziej dostępne (automatycznie) informacje (idee, inicjatywy, poglądy i inne), w stronę których podejmujemy działania (klikamy, wyszukujemy, angażujemy się w). Sami, świadomie lub nie, wpływamy na to, jak wygląda nasz wirtualny świat, przez jaki filtr go oglądamy (z jakiej perspektywy). Ten z kolei, przekłada się na życie poza ekranem, wchodzi do naszych domów, przenika relacje, wpływa na codzienne funkcjonowanie i jakość życia. To proste – przyczyna i skutek.6

 

BE MINDFUL ON FACEBOOK

SOCIAL MEDIA TO NARZĘDZIA, A TE MOGĄ ROBIĆ DOBRĄ ROBOTĘ DOPIERO W NASZYCH RĘKACH

Jeśli korzystanie z youtube’a, facebook’a, instagram’u, linkedIn, whatsApp’a, pinterest lub tiktok’a,  to część naszych bieżących doświadczeń, to nie udawajmy, że jest inaczej i róbmy to świadomie.

Zwróćmy uwagę na naszą intencję w używaniu Social Mediów, zadając sobie na bieżąco pytania:  Po co to robię? Co mi to daje? Czy to, co robię w ‘SM ’jest wspierające dla mnie i otoczenia? Jakie są moje motywy i cele?  Przyjrzyjmy się (nawet w tym tygodniu, dziś, teraz) temu, na ile świadomie podejmujemy dojrzałą współodpowiedzialność za jakość naszych relacji z wirtualnym otoczeniem. Zwróćmy uwagę, że każde:

KLIKNIĘCIE

(LUBIĘ TO, SUPER, HA HA, WOW, PRZYKRO MI, WRR I INNE)

to okazja do podjęcia intencjonalnego działania i podzielenia się cenną informacją zwrotną z autorem i swoim otoczeniem. Przyjrzyjmy się temu czy nasze ‘kliki’ są adekwatne do kontekstu. Na przykład, czy i jak wyrażamy wdzięczność wobec autorów wartościowych treści oraz czy i jak upubliczniamy swoją dezaprobatę wobec bezwartościowych publikacji lub wręcz szkodliwych.

 


 

KOMENTARZ

TO KOLEJNY OBSZAR DO PRAKTYKI UWAŻNEJ KOMUNIKACJI

Jakich emocji doświadczam? Jak reaguję na to, co się wydarza w wirtualnej rozmowie? Co dzieje się z moim rozmówcą? Jak reaguje odbiorca, całe wirtualne otoczenie na mój komunikat?

Klik, polecenie, publikacje treści, udostepnienie, komentarz, informacje zawarte w rozmowach przy użyciu komunikatorów i inne działania, które podejmujemy w Internecie, to działania niosące konsekwencje i udostępniane (rozpowszechniane). Zawsze są jakimś komunikatem dla otoczenia. Tyle, że czasem wyrażanym nieświadomie lub nie wprost. Są informacją, którą dzielimy się z innymi. W dbałości o jej wartość, możemy zadać sobie pytania o to, czy to czym się dzielę (w Internecie) i sposób, w jaki to robię, są autentyczne/ prawdziwe (oparte na faktach i doświadczeniach), dobre i użyteczne.

DZIAŁANIE

(RÓWNIEŻ) W SIECI TO WYRAZ, MIĘDZY INNYMI, NASZEJ POSTAWY – WARTOŚCI, KTÓRYMI SIĘ KIERUJEMY.

Zwróćmy uwagę na to, czy jest ono związane z jakościami: wspólnotowości, otwartości, akceptacji, życzliwości, odwagi, autentyczności, bezpieczeństwa, odwagi – szczególnie w kontekście podstawowego poczucia godności siebie i innych. 

 

UCZESTNICTWO

W GRUPIE NA FACEBOOKU, CZY NA INNYCH PLATFORMACH, TO ‘BYCIE OBECNYM’ W UNIKALNEJ DLA SIEBIE WIRTUALNEJ SPOŁECZNOŚCI.

Zwróćmy uwagę na to, jaka jest nasza intencja uczestnictwa w tej, czy innej grupie: Po co to robię? Jakie motywy mną kierują? Dołączając do danych grup, godzimy się i zobowiązujemy do przestrzegania norm i respektowania praw, którymi się kierują. Zwróćmy uwagę na to, czy my i inni uczestnicy grupy, możemy w niej czuć się bezpiecznie, to znaczy, czy członkowie nie są zawstydzani ani poniżani, czy dają sobie poczucie przynależności oraz prawo i przywilej do naprawiania błędów – wzięcia za nie odpowiedzialności i odbudowania godności7 swojej lub innych.

CZY AKTUALNIE POTRZEBUJEMY UWAŻNIEJ ‘PODŁĄCZYĆ SIĘ’ POD WIRTUALNY ŚWIAT

CZY JEDNAK BARDZIEJ WSPIERAJĄCE BĘDZIE, JEŚLI POBĘDZIEMY W ‘REALU’?

Zwracając uwagę w kierunku świadomego używania Social Mediów, być może odnotujemy, że właśnie bezrefleksyjnie scrollujemy kolejną tablicę portalu xyz, przykrywając swoje lęki i smutki, odwracając uwagę od trudności, szukając protezy dla braku prawdziwej i bliskiej więzi.

Może to dobry moment, żeby przyjrzeć się temu, jakimi wymiarami potrzebujemy się jeszcze zająć, co chcemy wzmacniać, a co powoduje nasze lub innych cierpienie – nawet jeśli jest nim lekki dyskomfort wynikający ze wstydu – związanego z  naszą niewiedzą lub ze skrępowania – pojawiającego się w związku z brakiem umiejętności korzystania z SM albo ze złością – sygnalizującą, że nasze wartości są zagrożone, a coś lub ktoś narusza nasze granice8.

Więcej o pułapce automatyzmów w codziennym życiu jest pod linkiem tutaj>>

 


PRZYPISY:
1Nawiązanie do filmu dokumentalnego (reż. Jeff Orlowski) „Dylemat społeczny” ukazującego groźne skutki ludzkiego wpływu na sieci społecznościowe. Problemu, który najlepiej zauważają ich twórcy — eksperci ds. technologii. (Fragment filmu dostępny powyżej na stronie)
2Nawiązanie do filmu dokumentalnego (reż. Karim Amer Jehane Noujaim) „Hakowanie świata” demaskującego ciemną stronę mediów społecznościowych. (Fragment filmu dostępny powyżej na stronie)
3Nawiązanie do animacji  (reż. Pete Docter) obrazującej zautomatyzowane Centrum dowodzenia w głowie 11-letniej Riley, gdzie praca wre, a w pocie czoła swoje zadania wykonuje pięć emocji. Animacja przypomina, o tym, że nie jest łatwo mądrze współpracować z emocjami, oraz że aby podejmować słuszne decyzje i działania potrzebujemy przyjrzeć się z bliska wewnętrznym doświadczeniom i je zrozumieć. 
4Nawiązanie do filmu dokumentalnego (reż.Jonathan L. Ramsey) „Można panikować” będący portretem 62-letniego fizyka atmosferycznego, prof. Szymona Malinowskiego, zajmującego się zjawiskami prowadzającymi do zmian klimatycznych i alarmującego o nadchodzącym zagrożeniu. (Cały film dostępny powyżej na stronie)
5Nawiązanie do filmu dokumentalnego (reż. Alastair Fothergill Jonathan Hughes i inni) „David Attenborough: Życie na naszej planecie” opowiadającego historię życia na naszej planecie z punktu widzenia mężczyzny, który zna świat natury lepiej niż ktokolwiek inny na świecie. Analizuje wyzwania, przed jakimi stoi nasza planeta, i daje nadzieję przyszłym pokoleniom. (Fragment filmu dostępny powyżej na stronie)
6Nawiązanie do prawa przyczyny i skutku (Więcej o nim, dostępne jest pod linkiem tutaj>>)
7Nawiązanie do warsztatu: Mindfulness – techniki motywacji i radzenia sobie ze stresem w życiu i w pracy, przeprowadzonego przez: dr Julię E. Wahl, Magdalenę Mazurkiewicz i Wiesławę Serkowską.
8#Fragmenty #MindBuzz – projektu realizowanego w ramach MindLjaf>>
 
 


OPRACOWANIE WŁASNE NA PODSTAWIE:

1.Goldstein J., Medytacja wglądu. Praktyka wolności, Wydawnictwo Borgis pracownia-Jan Kurtyka, Wrocław 1997.

2.Hayes  S. C., Hofmann S. G., Terapia poznawczo-behawioralna oparta na procesach, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020.

3.Serkowska W., Odpowiedzialne przywództwo, zwinne zespoły, innowacyjne organizacje, Czasopismo Mindfulness, 2019, link do źródła >>

4. Wahl E. J., Mazurkiewicz M., Uważność w życiu i pracy – jak wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne oraz funkcjonowanie organizacji, Czasopismo Mindfulness, 2020. link do źródła>>

5. Nagrania z cyklu ROZMOWY O MINDFULNESS w ramach #mindLajf, dr Julia E. Wahl „O pułapkach uważności” (Nagrania dostępne poniżej)

6. Praktyka własna.


 


NIE WIERZ NA SŁOWO. SPRAWDŹ, JAK TO DZIAŁA U CIEBIE. FILTR ZDROWEGO SCEPTYCYZMU DODAJE OSTROŚCI WIDZENIA.


©Do użytku publicznego – korzystaj i dziel się śmiało, ale wskazując źródło – ppiro.pl