JAK TO ZMIENIĆ? 

KIEDY NEGATYWNIE ODBIERAMY WYSTĘPOWANIE TRUDNYCH STANÓW EMOCJONALNYCH MOŻEMY WPADAĆ W PUŁAPKĘ AUTOMATYCZNEGO IMPULSU DO UNIKNIĘCIA ICH. NIEŚWIADOMIE DOLEWAĆ OLIWY DO OGNIA POGLĘBIAJĄC CIERPIENIE >>

PAUZA NA ODDECH TO PRZESTRZEŃ MIĘDZY BODŹCEM, A REAKCJĄ

W NIEJ JEST WOLNOŚĆ WYBORU. POPRZEZ ŚWIADOMOŚĆ BIEŻĄCYCH DOŚWIADCZEŃ MAMY SZANSĘ PODJĄĆ SŁUSZNE DZIAŁANIE >>

NIE MUSIMY BEZKRYTYCZNIE SŁUCHAĆ MYŚLI, ZWŁASZCZA, KIEDY PODPOWIADAJĄ WIERUTNE BZDURY

MOŻEMY JE ZAUWAŻAĆ, JAK KAŻDE INNE DOŚWIADCZENIE. NIC POZA TYM >>

CIAŁO I JEGO SYGNAŁY TO NIEZWYKLE PRECYZYJNY WSKAŹNIK

ZAWSZE Z NAMI, ZA DARMO I BEZ SKUTKÓW UBOCZNYCH. W KAŻDYM MOMENCIE MOŻEMY Z NIEGO SKORZYSTAĆ. ROZPOCZĄĆ PRAKTYKĘ KAŻDY MOŻE TERAZ. NIE TRZEBA OD RAZU UMIEĆ KORZYSTAĆ Z TEGO WSKAŹNIKA, ŻEBY CORAZ SPRAWNIEJ MÓC GO WYKORZYSTYWAĆ DO NAWIGOWANIA NA DRODZE KU ZDROWIENIU. MOŻEMY UCZUĆ SIĘ TEGO, JAK POGŁĘBIAĆ SPOKÓJ >>

CZYLI SZYBKI RZUT OKA NA WARTOŚCI I ZAANGAŻOWANE DZIAŁANIE

WARTOŚCI TO TWOJA NAJGŁĘBSZA WIZJA TEGO, JAK CHCESZ DZIAŁAĆ JAKO ISTOTA LUDZKA. WARTOŚCI TO NIE CELE. NIE POLEGAJĄ NA TYM, CO CHCESZ OTRZYMAĆ LUB OSIĄGNĄĆ. MÓWIĄ O TYM, W IMIĘ CZEGO I JAK CHCESZ DZIAŁAĆ. W JAKIM KIERUNKU IŚĆ. TO KOMPAS, NIEZWYKLE PRECYZYJNY, KTÓRY MAMY ZAWSZE PRZY SOBIE I ZUPEŁNIE ZA FREE. TO CIĄGŁE POWRACANIE DO PYTAŃ:

  • „CO JEST DLA MNIE NA TYLE WAŻNE, ŻEBY NIE TYLKO ZAANGAŻOWAĆ SIĘ W ZMIANĘ (ZROBIĆ PIERWSZY KROK), ALE I REGULARNIE, Z WYTRWAŁOŚCIĄ I CIEPŁĄ DYSCYPLINĄ PODEJMOWAĆ NOWE DZIAŁANIA OD RANA DO WIECZORA, KAŻDEGO DNIA?” ORAZ
  • „CO MA DLA MNIE NA TYLE DUŻE ZNACZENIE, GŁĘBOKO MNIE PORUSZA, ŻE JESTEM W STANIE W IMIĘ TEGO STAWIAĆ CZOŁA WYZWANIOM, NIE RZADKO ZWIĄZANYM Z DYSKOMFORTEM EMOCJONALNYM (KRÓTKOFALOWO) I CIERPLIWIE, ZDECYDOWANIE ORAZ WCIĄŻ OD NOWA (BEZ WZGLĘDU NA TRUDNOŚCI – BLOKADY) MONITOROWAĆ I BADAĆ STOPNIOWE ZMIANY W STRONĘ SZCZĘŚCIA (DŁUGOFALOWE)?” >>

CZYLI DOGŁĘBNE BADANIE PRZYCZYN I SKUTKÓW (KOSZTÓW I ZYSKÓW KRÓTKO I DŁUGOFALOWYCH) ZMIANY

TA PRAKTYKA MOŻE BYĆ POMOCNA W PODJĘCIU DECYZJI O ZMIANIE. KTÓRE ZMIANY SĄ ABSOLUTNIE NIEZBĘDNE, KTÓRYCH GŁĘBOKO PRAGNIEMY? KTÓRE NIE MAJĄ WIĘKSZEGO ZNACZENIA LUB MOŻEMY SPOKOJNIE PRZESUNĄĆ JE NA DRUGI PLAN, WOBEC WAŻNIEJSZYCH, W OBLICZU AKTUALNYCH WYDARZEŃ?>>

PODSUMOWANIE ETAPU PRACY, NIE JEJ KONIEC 

W PODSUMOWANIU (KONTEMPLACJI, REFLEKSJI) WAŻNE JEST ZADAWANIE POMOCNYCH PYTAŃ, OTWARTOŚĆ W OBSERWOWANIU WSZYSTKIEGO, CO SIĘ POJAWIA W ODPOWIEDZI NA NIE (BEZ WZGLĘDU NA TO, CZY NAM SIĘ TO PODOBA CZY NIE), PRECYZYJNY WYBÓR SŁUSZNYCH (POMOCNYCH, NIEKONIECZNIE ŁATWYCH I PRZYJEMNYCH) ODPOWIEDZI I ODWAŻNE PODJĘCIE DECYZJI O ZAANGAŻOWANIU SIĘ W DZIAŁANIA Z NICH WYNIKAJĄCE, NASTĘPNIE BADANIE Z ZACIEKAWIENIEM PROCESU ZMIANY ORAZ ŚMIAŁE WNIOSKOWANIE NA PODSTAWIE FAKTÓW I DOŚWIADCZEŃ, A TAKŻE DANIE SOBIE PRZYZWOLENIA NA TO, ŻEBY SWOBODNIE ZMIENIĆ ZDANIE W OBLICZU NOWYCH INFORMACJI I ZACZĄĆ EKSPERYMENTOWAĆ OD NOWA. >>

BIBLIOGRAFIA

POGLĄDU (sammā-dit.t.hi) I CZYTELNIA INSPIRACJI JEDNOCZEŚNIE

1.Binnebesel J., Błeszyński J., Domżał Z. (red.). Wielowymiarowość cierpienia, Wydawnictwo Naukowe WSEZ, Łódź 2010.
2.Burch V., Penman D., Mindfulness dla zdrowia. Jak radzić sobie z bólem, stresem i zmęczeniem, Edgard, Warszawa 2016.
3.Choden, Gilbert P., Uważne współczucie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2019.
4.Dhammika S., Dobre pytania – dobre odpowiedzi, Singapur 2010, Dharma.pl.
5.Dufrene T., Wilson K.G., Życie bez nałogu. Uwolnij się od uzależnienia, wykorzystując techniki ACT, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020.
6.Fabjański M., Uwolnij się! Dobre życie według siedmiu filozofów-terapeutów, Wydawnictwo Znak, Kraków 2020.
7.Germer Ch.K., Siegel R.D., Fulton P.R. (red.), Uważność i psychoterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
8.Goldstein J., Medytacja wglądu. Praktyka wolności, Wydawnictwo Borgis pracownia-Jan Kurtyka, Wrocław 1997.
9.Goleman D., Davidson R., Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł, Media Rodzina, Poznań 2018.
10.Hayes  S. C., Hofmann S. G., Terapia poznawczo-behawioralna oparta na procesach, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020.
11.Hayes S.C., Strosahl K.D., K.G. Wilson, Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
12.Kleszcz B., Dudek J. E„ Białaszek W,, Ostaszewski P., Bond F.W., (2018). Właściwości psychometryczne polskiej wersji Kwestionariusza Akceptacji i Działania-li (AAQ-11). ,,Studia Psychologiczne”, 56 (1), 1-20.
13.Kryszczyński T., Mindfulness znaczy sati. 25 ćwiczeń rozwijających mindfulness, Wydawnictwo Sensus, Gliwice 2020.
14.Kryszczyński T., Wgląd. Buddyzm, Tajlandia, Ludzie, Poligraf, Brzezia Łąka 2015.
15.Lev A., McKay M., Skeen M., Fanning M., Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017.
16.Maitreyabandhu, Life With Full Attention: A Practical Course in Mindfulness, Windhorse Publication, Cambridge 2009.
17.Porges W., Teoria poliwagalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.
18.Rutkowski R., Pułapki przyjemności, Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2017.
19.Sapolsky R.M., Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
20.Schirladi G.R., Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2019.
21.Segal Z.V., Williams M.G., Teasdale J.D., Świadomą drogą przez de­ presję. Wolność od chronicznego cierpienia, Wyd. li, Czarna Owca, Warszawa 2018.
22.Sumedho A., Cztery Szlachetne Prawdy, red. Piotr Jagodziński, 2010.
23.Tejaniya A., Sama świadomość nie wystarczy, 2008 https://mahaja na.net/teksty/ssnw. pdf.
24.Thanissaro B., Szlachetna strategia: artykuły ścieżki buddyjskiej, Fundacja Theravada, 2015.
25.Wahl J.E., O współczuciu. Powrót do wrażliwości i siły, ,,Charaktery”, Kielce 2019.
26.Wahl J.E., Praktyki kontemplacyjne współczucie, „Psychologia w praktyce” 4, 2017.
27.Praktyka własna