ADHD to sposób funkcjonowania uwarunkowany neurorozwojowo i wynika z odmiennej budowy oraz działania układu nerwowego. Osoby z ADHD mają zwykle trudności z regulacją uwagi, impulsywnością i nadruchliwością psychoruchową. ADHD występuje zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Szacuje się, że dotyczy około 7% populacji. Znacznie częściej diagnozowane jest u mężczyzn. U kobiet może pozostawać niezauważone z powodu innego obrazu objawów. Podłoże ADHD to czynniki biologiczne i genetyczne. Coraz częściej ADHD postrzegane jest jako przejaw neuroróżnorodności lub neuroatypowości, a nie zaburzenia. Może współistnieć z innymi wyzwaniami np. z autyzmem, zaburzeniami lękowymi, depresją, chorobą afektywną dwubiegunową, zaburzeniami odżywiania czy uzależnieniami.
Objawy ADHD bywają różnorodne i zależne od sytuacji oraz osoby. Zmieniają się też na przestrzeni życia. Najczęściej jednak można zaobserwować:
• natłok i nadpobudliwość myśli;
• trudności z oszacowaniem czasu, częste spóźnienia lub przeciwnie – zbyt wczesne przychodzenie z lęku przed spóźnieniem;
• entuzjazm do nowych działań, który szybko wygasa;
• kłopot z relaksem i wyciszeniem, napięcie wewnętrzne;
• trudność w siedzeniu bez ruchu, wiercenie się, stukanie palcami;
• nagłe przypływy energii i chęć podejmowania wielu aktywności;
• trudność w skupieniu się na rutynowych, powtarzalnych zadaniach wymagających wysiłku;
• łatwe rozpraszanie się;
• częste gubienie przedmiotów, zapominanie o ważnych terminach;
• rozpoczynanie wielu zadań bez ich kończenia;
• odkładanie zadań do ostatniej chwili;
• problemy z przechodzeniem między etapami działania, zaczynaniem, kontynuowaniem i kończeniem zadań;
• przerywanie rozmów, by coś natychmiast powiedzieć;
• trudność w oczekiwaniu na swoją kolej (np. w kolejce), niecierpliwość;
• gadatliwość, ekspresyjny sposób mówienia;
• mówienie bez zastanowienia się, często nieadekwatne;
• silne reakcje emocjonalne, wybuchy złości;
• szybkie psychiczne zmęczenie, przebodźcowanie;
• impulsywne decyzje dotyczące zakupów, relacji, jedzenia itd.
Osiowe objawy ADHD wynikają z uwarunkowań biologicznych. Niemniej jednak na siłę objawów mają też wpływ inne czynniki m.in. nasze myśli i zachowania. CZYTAJ DALEJ >>
Chociaż wiele informacji o ADHD jest dostępnych w Internecie, właściwą diagnozę powinien postawić specjalista.. W procesie diagnozy często uczestniczy psycholog, lekarz psychiatra i/lub psychoterapeuta. Zbiera on szczegółowy wywiad, zleca testy i kwestionariusze oraz obserwuje pacjenta, a następnie przygotowuje opinię.
Najczęściej w procesie diagnozy wykorzystuje się wywiad diagnostyczny w oparciu o kwestionariusz DIVA-5 (Diagnostic Interview for ADHD in Adults). Jest to ustrukturalizowany wywiad diagnostyczny, który służy do diagnozowania ADHD u dorosłych. Jest on oparty na kryteriach diagnostycznych DSM-5 i odnosi się zarówno do okresu dzieciństwa, jak i dorosłości.
Pierwsze spotkania diagnostyczne stanowią początek procesu diagnostycznego i często wymagają odpowiedniej kontynuacji. Diagnoza ADHD nie kończy się na identyfikacji głównych objawów – niezbędna jest szeroka ocena stanu psychicznego i fizycznego pacjenta, diagnoza różnicowa i ocena zaburzeń współwystępujących.
Zalecenia i rodzaje wsparcia:
• Psychoedukacja często stanowi pierwszy krok po diagnozie i jest kluczową formą wsparcia w trudnościach związanych z nieróżnorodnością. Pozwala lepiej poznać swoje ADHD i pełniej zrozumieć jego wielowymiarowy aspekt. Dobra psychoedukacja to nie tylko techniki radzenia sobie z wyzwaniami neurotypowego świata, ale przede wszystkim proces samopoznania. Pełny indywidualnego charakteru i dostrojenia do Twojej wersji życia.
• Konsultacja psychiatryczna (jeśli nie została jeszcze wykonana) i farmakoterapia nastawiona na łagodzenie objawów związanych z ADHD i/lub leczenie zaburzeń współwystępujących.
• Psychoterapia ukierunkowana na radzenie sobie z objawami ADHD i/lub współwystępującymi trudnościami, jak np. depresja, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenie afektywne dwubiegunowe, zaburzenia snu, tiki, uzależnienia, zaburzenia osobowości.
• Treningi umiejętności np. Trening Umiejętności Społecznych lub Trening DBT (Dialektyczna Terapia Behawioralna) prowadzony najczęściej w formie zajęć grupowych. Obejmuje praktykę uważności (mindfulness), ćwiczenia związane z regulacją emocji, radzeniem sobie w kryzysach oraz z budowaniem zdrowych relacji.
• Coaching ADHD to rodzaj specjalistycznego wsparcia umożliwiający lepsze zrozumienie, w jaki sposób ADHD wpływa na Twoje działania — zarówno wspierając, jak i utrudniając realizację celów. Dzięki coachingowi uczysz się wzmacniać to, co Ci służy, ograniczać trudności oraz odkrywać, co jest dla Ciebie naprawdę istotne i jak podążać tą drogą w zgodzie ze sobą i charakterystyką swojego ADHD.
Pomimo trudności, osoby z ADHD mogą dysponować również zasobami związanymi z neurotypowym funkcjonowaniem ich mózgu. Zdarza się, że osoby z ADHD cechuje duża kreatywność, nieszablonowe, dywergencyjne myślenie, spontaniczność i energia. Występuje u nich zjawisko hiperfokusu – głębokiego skupienia na wybranej aktywności. Odpowiednio doopiekowane może prowadzić do mistrzostwa w danej dziedzinie. Osoby z ADHD często sprawdzają się w sytuacjach kryzysowych i w rozwiązywaniu problemów.
Dysregulacja emocji znacząco wpływa na codzienne funkcjonowanie osób z ADHD. Choć nie jest bezpośrednio uwzględniona w klasyfikacjach diagnostycznych takich jak DSM-5, literatura naukowa podkreśla jej istotne znaczenie. Jest związana z trudnościami w:
• rozpoznawaniu emocji (u siebie i innych),
• adekwatnym reagowaniu emocjonalnym na bodźce,
• utrzymywaniu emocjonalnego balansu,
• powrocie do stanu równowagi po emocjonalnym pobudzeniu.
U osób z ADHD emocje są często intensywniejsze, bardziej zmienne i trudniejsze do opanowania niż u osób neurotypowych. Dysregulacja emocji może mieć różny obraz w zależności od płci – u kobiet częściej objawia się jako depresyjność, wycofanie, problemy interpersonalne, podczas gdy u mężczyzn jako agresja czy impulsywność. Badania wykazują na 3 kluczowe mechanizmy neurobiologiczne:
• osoby z ADHD mają niższą aktywność w przedniej części kory przedczołowej (odpowiedzialnej za samoregulację),
• występuje zaburzenie równowagi neuroprzekaźników (dopamina, noradrenalina), które wpływają na modulację nastroju i reakcji emocjonalnych,
• układ limbiczny (szczególnie ciało migdałowate) może reagować nadmiernie na bodźce emocjonalne.
Wiele osób z ADHD szczególnie silnie reaguje na krytykę lub odrzucenie – także przewidywane, a niekoniecznie rzeczywiste. To zjawisko określa się jako „Rejection Sensitive Dysphoria” (RSD) – czyli nadwrażliwość na odrzucenie lub dysforia wrażliwości na odrzucenie. Choć nie występuje formalnie w klasyfikacjach takich jak DSM-5 czy ICD-11. W literaturze specjalistycznej — zwłaszcza u autorów zajmujących się ADHD dorosłych — RSD opisywana jest jako jeden z najbardziej bolesnych i dezorganizujących objawów emocjonalnych towarzyszących temu zaburzeniu. U niektórych osób reakcja na RSD ma charakter wewnętrzny (wycofanie się, depresyjność), u innych zewnętrzny (napady złości, agresji, gwałtowne zerwanie relacji). Hiperwrażliwość na krytykę bywa źródłem ogromnego cierpienia i prowadzi do unikań społecznych, niskiej samooceny, a nawet maskowania prawdziwego ja, by uniknąć ponownego zranienia.
“Nie jesteśmy zepsutymi wersjami ludzi neurotypowych – jesteśmy kompletnie innym projektem.”
– Kassiane Asasumasu
Maskowanie objawów ADHD to świadome lub nieświadome ukrywanie objawów ADHD poprzez naśladowanie zachowań osób neurotypowych, tłumienie impulsów czy nadmierne adaptowanie się do wymagań otoczenia. Często zaczyna się już w dzieciństwie, jako strategia przetrwania w szkole, miejscu pracy, czy środowisku rówieśniczym. Ma na celu uniknięcie stygmatyzacji, kary czy odrzucenia społecznego.
Ludzie maskują objawy głównie ze względu na:
• dążenie do akceptacji – by pasować i „nie wyróżniać się”,
• unikanie negatywnych ocen – nie chcą być postrzegani jako chaotyczni, impulsywni czy „nieogarnięci”,
• presję i role społeczne – oczekiwania ze strony szkoły, pracy i rodziny, często promują ciszę, skupienie, punktualność.
Przykłady maskowania ADHD:
1. Tłumienie typowych impulsów Hamowanie ruchów ciała: siedzenie nieruchomo, powstrzymywanie gryzienia paznokci, kręcenia nogą.
2. Nadmierne przygotowanie i organizacja Przygotowywanie szczegółowych list, alarmów, wykonywanie zadań z dużym wyprzedzeniem. Dodatkowe sprawdzanie dokumentów, e-maili, projektów, by ukryć trudności z uwagą.
3. Naśladowanie innych Obserwowanie zachowań rówieśników i „kopiowanie” sposobu zachowania, mowy, organizacji.
4. Tłumienie natrętnych myśli i emocji Wstrzymywanie się od komentowania, zadawania pytań, wybuchów emocji – starają się wyglądać spokojnie i opanowanie.
5. Chowanie trudów za perfekcjonizmem Udawanie punktualności, kompetencji i dobrej organizacji, chociaż wewnętrznie mogą doświadczać chaosu i stresu.
Skutki maskowania mogą być długofalowo szkodliwe i wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Do najczęstszych należą:
• Wyczerpanie i wypalenie – ciągłe ukrywanie wymaga dużego nakładu energii; maskowanie kończy się często załamaniem emocjonalnym.
• Brak właściwej diagnozy – objawy są skrywane, co opóźnia właściwe rozpoznanie i dostęp do wsparcia.
• Utrata poczucia kontaktu ze sobą – maskowanie może powodować poczucie alienacji od własnej tożsamości, co pogłębia poczucie pustki.
Maskowanie ADHD to strategia adaptacyjna, lecz kosztowna – może prowadzić do wyczerpania psychicznego, fizycznego i emocjonalnego. W miarę możliwości warto dążyć do środowisk, które wspierają unmasking – czyli bezpieczne bycie sobą, rozwój umiejętności i autentyczne funkcjonowanie.
ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, które rzadko występuje w izolacji. Badania naukowe wskazują, że ADHD bardzo często współwystępuje z innymi dolegliwościami — zarówno psychicznymi, jak i somatycznymi. Może wpływać na ogólny stan zdrowia – zwiększając ryzyko otyłości, problemów metabolicznych, migren, bezsenności, opóźnionego rytmu snu (DSPS), bezdechu sennego, astmy czy chorób serca.
Codzienne czynności bywają trudne dlatego też profilaktyka prozdrowotna często stanowi wyzwanie. Osoby z ADHD często zapominają o lekach, wizytach lekarskich, jedzeniu w regularnych porach, myciu zębów, piciu wody czy aktywności fizycznej, co może powodować szereg poważnych konsekwencji dla zdrowia.
Ponieważ ADHD wynika z odmiennego rozwoju układu nerwowego, nie mówi się o leczeniu, ale o dostosowanym wsparciu. U części osób wystarczy trafna diagnoza i psychoedukacja, która pozwala lepiej zrozumieć swoje ADHD i zmodyfikować styl życia. Przy silniejszych objawach pomocna bywa farmakoterapia prowadzona przez psychiatrę – leki są bezpieczne i nieuzależniające. Istotne jest także wsparcie terapeutyczne – szczególnie u specjalisty znającego wielowymiarową specyfikę ADHD. Odpowiednia psychoterapia pomaga poradzić sobie z trudnościami związanymi zarówno z typowymi, jak i niespecyficznymi objawami ADHD. Często zajmuje się też objawami związanymi z wieloletnim maskowaniem trudności związanych z ADHD oraz powstałymi na bazie tych trudności niezdrowymi mechanizmami psychologicznymi takimi, jak np. deprywacja potrzeb, nadmierna kontrola, perfekcjonizm, czy unikowy styl radzenia.
Osoby z ADHD bardzo często przez lata funkcjonują w trybie nadmiernego wysiłku. Oznacza to, że podejmują codzienne działania nie z poziomu autentycznej motywacji i lekkości, lecz z nieustannego napięcia, przymusu i powinności. Ten tryb działania może być trudny do zauważenia, ponieważ bywa skuteczny – prowadzi do wysokiej produktywności, zaangażowania, spełniania oczekiwań innych. Jednak z czasem jest bardzo kosztowny – wyczerpujący psychicznie i fizycznie, a także sprzyja wypaleniu.