×

ADHD – FAKTY


ADHD to sposób funkcjonowania uwarunkowany neurorozwojowo i wynika z odmiennej budowy oraz działania układu nerwowego. Osoby z ADHD mają zwykle trudności z regulacją uwagi, impulsywnością i nadruchliwością psychoruchową. ADHD występuje zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Szacuje się, że dotyczy około 7% populacji. Znacznie częściej diagnozowane jest u mężczyzn. U kobiet może pozostawać niezauważone z powodu innego obrazu objawów. Podłoże ADHD to czynniki biologiczne i genetyczne. Coraz częściej ADHD postrzegane jest jako przejaw neuroróżnorodności lub neuroatypowości, a nie zaburzenia. Może współistnieć z innymi wyzwaniami np. z autyzmem, zaburzeniami lękowymi, depresją, chorobą afektywną dwubiegunową, zaburzeniami odżywiania czy uzależnieniami.

CZYTAJ DALEJ >>

WPŁYW ADHD NA CODZIENNE FUNKCJONOWANIE


 

Czynniki poznawcze, czyli nasze myśli i przekonania, mogą wpływać na zwiększenie intensywności objawów ADHD. Przykładowo, osoba stojąca przed trudnym zadaniem może zacząć myśleć: „Nie dam rady”, „Nie chcę tego robić” albo „Zrobię to później”. Czynniki behawioralne, czyli to, co robimy i jak się zachowujemy, również mogą przyczyniać się do pogorszenia objawów ADHD. Przykłady takich zachowań to np. unikanie zadań, które należy wykonać, albo rezygnacja z używania skutecznych metod pracy czy organizacji.

 

 

 

POZNAWCZO-BEHAWIORALNY MODEL ADHD


 

Osiowe objawy ADHD wynikają z uwarunkowań biologicznych. Niemniej jednak na siłę objawów mają też wpływ inne czynniki m.in. nasze myśli i zachowania. Główne symptomy neuropsychiatryczne obecne już w dzieciństwie utrudniają naukę efektywnych metod radzenia sobie. Dorośli z ADHD, u których zaburzenie występuje od najmłodszych lat, często doświadczają trudności z koncentracją, planowaniem i dokańczaniem zadań oraz wykazują impulsywność, co z kolei może uniemożliwiać im opanowanie skutecznych strategii radzenia sobie i korzystania z nich w praktyce.

 

 

 

Z powodu tych objawów osoby z ADHD często odczuwają, że ich osiągnięcia są niewystarczające i że doznają licznych porażek. Doświadczenia niepowodzeń i ograniczeń mogą prowadzić do nadmiernie negatywnego postrzegania siebie oraz do pesymistycznego i nieskutecznego stylu myślenia w sytuacjach wymagających działania. Takie negatywne myśli i przekonania nasilają tendencję do unikania zadań i łatwego rozpraszania się. Gdy takie przekonania zaczynają dominować, osoby z ADHD jeszcze bardziej odwracają swoją uwagę od problemu lub zadania, co potęguje ich trudności z zachowaniem koncentracji. W ten sposób tworzy się błędne koło — negatywne przekonania prowadzą do unikania, co skutkuje kolejnymi porażkami.

 

 

 

POZNAJ SWOJE ADHD


 

Na podstawie poznawczo-behawioralnego modelu ADHD rozrysuj swój. Jaki jest wzór Twoich objawów? Odnotuj najczęściej pojawiające się myśli i przekonania. Zapisz przykładowe trudne zachowania, emocje, typowe objawy neuropsychiatryczne wraz z przykładami oraz przyjrzyj się historii doświadczeń.

“Dorosłe ADHD nie tylko istnieje, ale też wywiera przeogromny wpływ na jakość życiowych doświadczeń.”
Tamara Rosier, ADHD. Twój mózg jest OK. Zaufaj metodom trenerki ADHD i odzyskaj pewność siebie.

OPRACOWANIE NA PODSTAWIE:

Safren Steven A. Sprich Susan Perlman Carol Otto Michael W., Poskromić ADHD. Poznawczo-behawioralna terapia dorosłych. Podręcznik terapeuty, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2024.