PSYCHOEDUKACJA ADHD/ASD
Tylko rzetelna wiedza, aktualne informacje i wielowymiarowa perspektywa. Zbiór zawiera ulotki informacyjne i karty pracy.
Które moje trudności to ADHD? ADHD to sposób funkcjonowania uwarunkowany neurorozwojowo i wynika z odmiennej budowy oraz działania układu nerwowego. Osoby z ADHD mają zwykle trudności z regulacją uwagi, impulsywnością i nadruchliwością psychoruchową. ADHD występuje zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
ADHD u kobiet W literaturze naukowej coraz częściej podkreśla się, że kobiety z ADHD są grupą niedodiagnozowaną, a ich objawy zbyt długo były pomijane lub mylnie interpretowane. Historycznie ADHD badano głównie u chłopców, co spowodowało, że kryteria diagnostyczne oraz wyobrażenia na temat objawów były dostosowane do męskich wzorców zachowań.
Maskowanie ADHD i Terapia Schematu Osoby z ADHD bardzo często przez lata funkcjonują w trybie nadmiernego wysiłku. Oznacza to, że podejmują codzienne działania nie z poziomu autentycznej motywacji i lekkości, lecz z nieustannego napięcia, przymusu i powinności. Ten tryb działania może być trudny do zauważenia, ponieważ bywa skuteczny – prowadzi do wysokiej produktywności, zaangażowania, spełniania oczekiwań innych. Jednak z czasem jest bardzo kosztowny – wyczerpujący psychicznie i fizycznie, a także sprzyja wypaleniu.
Poznawczo-behawioralny model ADHD Czynniki poznawcze, czyli nasze myśli i przekonania, mogą wpływać na zwiększenie intensywności objawów ADHD. Przykładowo, osoba stojąca przed trudnym zadaniem może zacząć myśleć: „Nie dam rady”, „Nie chcę tego robić” albo „Zrobię to później”. Czynniki behawioralne, czyli to, co robimy i jak się zachowujemy, również mogą przyczyniać się do pogorszenia objawów ADHD.
Przeciążenie i reset RAMu Czego potrzebujesz, żeby być w stanie flow w tym miesiącu? Jakie warunki sprawiają, że działasz z lekkością i energią? Może potrzebujesz więcej ciszy, spokoju, skupienia, odosobnienia. A może trzeba Ci więcej ruchu, spontaniczności, zabawy, inspirujących rozmów, kontaktu z ludźmi.