×

PRZESTRZEŃ PRZYJAZNA

ZMIANOM

ADHD/ASD to nie wada do naprawy. To inny sposób odbierania świata. Pomagamy go oswoić, nie przestroić. W pracowni lubimy to, co robimy. Bez oceny, bez zadęcia, za to z empatią, solidną wiedzą i porcją zdrowego dystansu. Pracujemy w różnych modalnościach i patrzymy często z różnych perspektyw, ale wspólnie dbamy o to, żeby było mądrze, bezpiecznie i …ludzko.

DIAGNOZA SPEKTRUM AUTYZMU I ADHD – DZIECI, MŁODZIEŻ I DOROŚLI 


 

Są takie momenty, kiedy coś w naszym codziennym funkcjonowaniu nie układa się tak, jak powinno – trudno nam się skupić, organizować, odpocząć, regulować emocje. Albo obserwujemy, że nasze dziecko – mimo wysiłków – mierzy się z czymś, czego nie umiemy nazwać, ale czujemy, że wymyka się to „zwykłym” trudnościom wychowawczym.
W naszym ośrodku pomagamy zrozumieć te doświadczenia – diagnozujemy ADHD i spektrum autyzmu (ASD) u dzieci, młodzieży i dorosłych.

 

Wiemy, że neuroróżnorodność nie poddaje się prostym definicjom – dlatego nie ograniczamy się wyłącznie do klasycznych modeli diagnostycznych. Korzystamy z narzędzi takich jak ADOS-2, DIVA-5, CONNERS-3, ale traktujemy je jako element większej całości: rozmowy, obserwacji, wspólnego przyglądania się codzienności.

W diagnozie skupiamy się nie tylko na stwierdzeniu obecności objawów – ważne jest dla nas zrozumienie, jak funkcjonuje dana osoba, z czym się zmaga, co jej pomaga, a co osłabia. Dlatego szczególną wagę przykładamy do diagnozy różnicowej i formułowania zaleceń, które naprawdę mogą coś zmienić.

 

ADHD U KOBIET >>

PSYCHOEDUKACJA I TERAPIA ADHD/ASD – ZROZUMIEĆ SIEBIE NA NOWO 


 

Wielu z nas dorastało, czując się „nie takimi jak trzeba”. Próbując dopasować się do świata, który nie był dopasowany do nas. Dlatego ważnym elementem naszej pracy jest psychoedukacja dla osób z ADHD i autyzmem – taka, która nie tylko tłumaczy objawy, ale pozwala odetchnąć z ulgą: „To ma sens. Nie jestem sam”.

 

Zapraszamy także do udziału w programie terapeutycznym, który obejmuje pracę z codziennymi trudnościami związanymi z neuroróżnorodnością, a także z trudnościami współwystępującymi. 

 

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ >>

 

To nie jest terapia, która ma Cię „naprawić”. To proces, który pomaga zrozumieć siebie w pełni – ze wszystkim, co trudne i wszystkim, co wyjątkowe. Pomoc psychologiczna i terapeutyczna w ADHD/ASD to zaproszenie do życia na własnych zasadach, ale ze wsparciem i w rytmie, który naprawdę Ci służy.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA – FAQ


 

P: Jak przebiega diagnoza ADHD u dorosłych?
O: Proces obejmuje wywiad kliniczny, testy psychologiczne oraz analizę historii rozwojowej. Diagnozę prowadzi zespół specjalistów.

 

P: Czy dziecko musi być obecne podczas diagnozy?
O: Tak, część sesji wymaga obserwacji dziecka. Rodzice również uczestniczą w rozmowach diagnostycznych.

 

P: Czy mogę przeprowadzić diagnozę online?
O: Tak – diagnozy ADHD i ASD dla dorosłych mogą być prowadzone zdalnie. Diagnozy dzieci zazwyczaj wymagają spotkań stacjonarnych.

 

P: Czy prowadzicie terapię ADHD dla dorosłych?
O: Tak. Oferujemy indywidualną terapię ADHD oraz objawów współwystępujących np. depresji, zaburzeń lękowych – zarówno w gabinecie, jak i online.

MATERIAŁY DODATKOWE


Tylko rzetelna wiedza, aktualne informacje i wielowymiarowa perspektywa. Zbiór zawiera ulotki informacyjne i karty pracy.

NEURORÓŻNORODNOŚĆ – NIE WSZYSTKO, CO INNE, JEST ZABURZONE

Są ludzie, których mózgi działają inaczej. Widzą więcej albo szybciej się męczą. Reagują intensywniej, myślą nielinearnie, nieustannie łączą kropki, których inni nie zauważają. Mają trudność z hałasem, chaosem, kolejką w sklepie, zmianą planów. Nie dlatego, że przesadzają – po prostu ich układ nerwowy pracuje w inny sposób.

Samopoznanie w ADHD/ASD to uznanie faktu, że ludzie różnią się między sobą sposobem odczuwania, reagowania i przetwarzania świata. Ale by to zrozumieć – czasem trzeba najpierw przejść przez proces rozpoznania: czy to, co przeżywam, to ADHD? Czy jestem w spektrum autyzmu? A może niosę ze sobą zestaw cech, który potrzebuje innego środowiska, nie „naprawy”?

 

W naszym ośrodku (stacjonarnie w Bielsku-Białej i online) pomagamy to zrozumieć. Diagnoza ADHD i spektrum autyzmu (ASD) nie zamyka nikogo w szufladce – przeciwnie, często daje ulgę. Pozwala po raz pierwszy nazwać coś, co było z nami przez całe życie, a nigdy nie miało słów. Bo nie ma jednej normy. Jest różnorodność. A zrozumienie siebie to pierwszy krok do życia, które naprawdę pasuje.

BARBARA

MICHERDA-NYCZKA


PSYCHOLOG DIAGNOSTA

Prowadzę spotkania stacjonarne i online. Pracuję z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi. Konsultuję na spotkaniach indywidualnych i rodzinnych.

O MNIE I O TYM, JAK PRACUJĘ

Jestem psycholożką, certyfikowanym diagnostą spektrum autyzmu (testem Ados-2), objawów depresji (CDI 2), ADHD i zaburzeń współwystępujących (CONNERS 3) oraz Ogólnego funkcjonowania dziecka Kartami Obserwacji Rozwoju Psychoruchowego (KORP). Na co dzień prowadzę konsultacje psychologiczne dla dzieci, młodzieży i rodzin, wspierając osoby w problemach emocjonalnych i rodziców w trudnościach wychowawczych. Prowadzę zajęcia z Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych będąc trenerem TUS I i II stopnia.

W swojej pracy podążam w myśl założenia „Porozumienie bez przemocy” oraz Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Skupiam się na zasobach oraz mocnych stronach człowieka pracując w dużej mierze na potrzebach, relacjach oraz akceptacji.

KONTAKT I ZAPISY

Jeśli nie widzisz dostępnych godzin w grafiku wizyt skontaktuj się ze mną telefonicznie. Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania i udzielę informacji przed pierwszym spotkaniem.

    tel. 530 278 834

    profil na ZnanyLekarz.pl

DOŚWIADCZENIE

I KWALIFIKACJE

Ukończyłam Studium Pedagogiczne i studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, podczas których odbyłam stypendium na uniwersytetach w Portugalii i Wielkiej Brytanii. Zrealizowałam szkolenie w obszarze Racjonalnej Terapii Zachowania w Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego (24h), Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach w Centrum CTSR (72h) i Porozumienia Bez Przemocy (28h). Jestem również Trenerem Umiejętności Społecznych (TUS) I i II stopnia dzięki kwalifikacjom zdobytym w Fundacji Pomoc Autyzm.

Studia psychologiczne ukończyłam na Uniwersytecie Śląskim – specjalizacje: psychologia kliniczna dorosłego człowieka i psychologia dziecka. Doświadczenie zdobywałam wspierając dzieci i ich rodziny (głównie z trudnościami związanymi ze spektrum autyzmu), prowadząc Wczesne Wspomagania Rozwoju, pracując w placówkach przedszkolnych i szkolnych, ośrodku psychiatrycznym dla dzieci i młodzieży, Sądzie Rejonowym w Żywcu oraz Sądzie Okręgowym w Bielsku – Białej. Na co dzień jestem zaangażowana w szereg projektów. Wspieram pracę kilku różnych fundacji zajmujących się udzielaniem pomocy rodzinom. Konsultuję polskie rodziny z całego świata w ramach Poradni Polonijnej udzielającej wsparcia dzieciom i rodzicom niemającym dostępu do polskojęzycznych terapeutów i/lub mającym utrudniony dostęp do terapii poza granicami Polski. 

DIAGNOZA

I WSPARCIE

Przeprowadzam diagnostykę dzieci, młodzieży i dorosłych w kierunku spektrum autyzmu i ADHD. Pomagam w trudnościach emocjonalnych, szkolnych i wychowawczych z dzieckiem. Pracuję z bieżącymi trudnościami, które wymagają krótkotrwałego wsparcia psychologicznego. W razie potrzeby kieruję do odpowiednich specjalistów, wyznaczam dalszą drogę leczenia i postępowania. Towarzyszę w procesie akceptacji choroby, orzeczenia dziecka i/lub innego członka rodziny. Prowadzę psychoedukację i grupowe wsparcie rodzin. Wydaję opinie psychologiczne dla szkół, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych i innych specjalistów pracujących lub rozpoczynających pracę z dzieckiem.

W ramach konsultacji z dzieckiem wykonuję również diagnostykę zaburzeń psychoruchowych i diagnozę funkcjonalną. Udzielam wsparcia w rozwijaniu bazowych umiejętności komunikacyjnych takich jak: wskazywanie, kontakt wzrokowy, dzielenie wspólnego pola uwagi, naśladownictwo oraz umiejętności zabawy i elastyczności w zachowaniach dziecka. Na prośbę rodziców i/lub opiekunów opracowuję program postępowania w domu.

Pracownia Psychoterapii i Rozwoju Osobistego PPiRO

OPINIE I REFERENCJE

 

DZIECI, MŁODZIEŻ I DOROŚLI

DIAGNOZA SPEKTRUM AUTYZMU

ADOS-2


Jestem certyfikowanym diagnostą spektrum autyzmu testem ADOS-2. Jest to częściowo ustrukturyzowany i wystandaryzowany protokół obserwacji, który dostarcza rzetelnych i trafnych danych na temat zachowania osoby z podejrzeniem zaburzeń ze spektrum autyzmu.


Jest użyteczny w badaniach naukowych i w ocenie zmian w funkcjonowaniu osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) zachodzących wraz z czasem lub pod wpływem określonej interwencji.

W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu.

DZIECI, MŁODZIEŻ I DOROŚLI

DIAGNOZA ADHD

CONNERS 3 i DIVA-5


Zestaw Kwestionariuszy CONNERS 3® to narzędzie, które służy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze u dzieci i młodzieży (6-18lat). Test DIVA-5 służy do oceny objawów zespołu zaburzeń deficytu uwagi z nadpobudliwością (ADHD) u dorosłych oraz dzieci.


Diagnostyka, którą wykonuję w oparciu o Zestaw Kwestionariuszy CONNERS 3® obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka. Umożliwia to analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów osoby badanej. Diagnostykę osób dorosłych wykonuję w oparciu o formalną ocenę testem DIVA-5 badając m.in. koncentrację, impulsywność, nadpobudliwość, organizację i planowanie.

DZIECI I MŁODZIEŻ

DEPRESJA

CDI 2


W diagnostyce objawów depresji wykorzystuję zestaw kwestionariuszy CDI 2™. Jest to narzędzie, które umożliwia wielowymiarową ocenę symptomów depresji u dzieci i młodzieży (od 7 do 18 lat).


CDI 2™ może również służyć do monitorowania efektów leczenia. Umożliwia opis osoby badanej z trzech różnych perspektyw i pomaga we wczesnej identyfikacji młodzieży podatnej na depresję. Kwestionariusze zawierają skale służące do pomiaru problemów emocjonalnych i tych, związanych z codziennym funkcjonowaniem.

PSYCHOEDUKACJA I WSPARCIE PSYCHOLOGA W

ADHD/ASD

Psychoedukacja  z elementami coachingu psychologicznego często stanowi pierwszy krok po diagnozie i jest kluczową formą wsparcia w trudnościach związanych z nieróżnorodnością. Pozwala pełniej zrozumieć jej wielowymiarowy aspekt. Psychoedukacja to nie tylko techniki radzenia sobie z wyzwaniami neurotypowego świata, ale przede wszystkim proces samopoznania. Pełny indywidualnego charakteru i dostrojenia do Twojej wersji życia. 

OLGA

MODZELEWSKA

PSYCHOLOŻKA, PSYCHOEDUKATORKA

Przyjmuję online i stacjonarnie. Pracuję z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi.

Jestem magistrem psychologii i w swojej pracy gabinetowej wspieram osoby neuroatypowe – z ADHD i w spektrum autyzmu, prowadząc psychoedukację i wspólnie wypracowując rozwiązania wspierające w wyzwaniach związanych z neroróżnorodnością. Pracuję z osobami, które szukają bezpiecznej i życzliwej przestrzeni do rozmowy, zrozumienia siebie i lepszego radzenia sobie z codziennymi trudnościami.

Temat neuroróżnorodności jest mi szczególnie bliski. Na bieżąco pogłębiam i uaktualniam moją wiedzę w oparciu o specjalistyczne szkolenia i praktykę m.in. współpracując z Fundacją Neuroróżnorodni oraz projektując zajęcia dla dzieci w spektrum autyzmu w Szkole w Chmurze.

W pracy gabinetowej bazuję na relacji pełnej zaufania, autentyczności i akceptacji. Pracuję elastycznie, dostosowując tempo, formę komunikacji i sposób prowadzenia sesji do  indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli potrzebujesz konkretnych warunków (np. ograniczenia bodźców, jasnego planu sesji, krótszego czasu spotkania) zbadamy to wspólnie i zadbamy o to, by przestrzeń była jak najbardziej wspierająca.

KONTAKT

Nie prowadzę kalendarza wizyt z możliwością rejestracji online. Aby umówić wizytę skontaktuj się ze mną telefonicznie lub zostaw sms. Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania i udzielę informacji przed pierwszym spotkaniem.

    tel. 504 563 695

Olga Modzelewska - ZnanyLekarz.pl

DOŚWIADCZENIE

I KWALIFIKACJE

Ukończyłam Studium Pedagogiczne i studia psychologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, podczas których odbyłam stypendium na uniwersytetach w Portugalii i Wielkiej Brytanii. Zrealizowałam szkolenie w obszarze Racjonalnej Terapii Zachowania w Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego (24h), Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach w Centrum CTSR (72h) i Porozumienia Bez Przemocy (28h). Jestem również Trenerem Umiejętności Społecznych (TUS) I i II stopnia dzięki kwalifikacjom zdobytym w Fundacji Pomoc Autyzm.

Doświadczenie zawodowe zdobywałam w placówkach klinicznych: Oddziale Psychiatrii Dziecięcej w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie i Oddziale Dziennym Psychogeriatrycznym w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie. Swoją praktykę pedagogiczno-psychologiczną pogłębiałam m.in. w Integracyjnej Szkole Podstawowej w Bielsku-Białej i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bielsku-Białej. Przy współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Suchej Beskidzkiej współprowadziłam spotkania terapeutyczne dla dzieci w spektrum autyzmu i ich rodziców oraz zajęcia wspierające dla dzieci z niepełnosprawnością.

DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA

Od ponad sześciu lat działam w trzecim sektorze zajmując się koordynacją projektów o charakterze społecznym i edukacyjnym. Współorganizowałam m.in. spotkania zapraszające do społecznego dialogu na temat straty i żałoby po poronieniu z Katarzyną Kachel, autorką książki “Wszystkie moje straty”, depresji wśród mężczyzn z prof. Krajewskim-Siudą i Szymonem Żyśko, autorami książki “Męska depresja. Jak rozbić pancerz”, a także neuroróżnorodności i spektrum autyzmu z dr. Krzysztofem Gercem.

Miałam też przyjemność współpracować z Fundacją Neuroróżnorodni, gdzie razem z zespołem osób neuroatypowych projektowaliśmy inkluzywną przestrzeń publiczną. Brałam udział w maratonie programowania organizowanym przez NOSPR, Kyndryl i ING, tworząc rozwiązania zwiększające dostępność muzyki dla osób z niepełnosprawnościami, a z Fundacją Stert-ED przygotowaliśmy cykl materiałów psychoedukacyjnych dotyczących motywacji do nauki i idei uczenia się przez całe życie (life-long learning).  Jako mentorka wspieram też młodzież podczas hackathonów organizowanych przez Fundację Kraków Miastem Startupów.

TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA W ADHD

Program terapeutyczny w zespole nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami uwagi (ADHD) obejmuje 12 sesji indywidualnych. Przeznaczony jest dla osób dorosłych i opiera się na modułach tematycznych poświęconych: planowaniu i organizacji, radzeniu sobie z zaburzeniami uwagi, wzmacnianiu myślenia adaptacyjnego i przeciwdziałaniu prokrastynacji. Zawiera strategie terapii poznawczo-behawioralnej i elementy dialogu motywującego. Może zostać rozszerzony o pracę z niespecyficznymi objawami, konsekwencjami ich maskowania, zaburzeniami współwystępującymi takimi, jak zaburzenia lękowe, depresyjne i inne lub o dodatkowe sesje z partnerem osoby z ADHD nastawione na łagodzenie trudności w związku.

MARTA

MIKA

PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUTA

Przyjmuję online i stacjonarnie. Pracuję z młodzieżą i osobami dorosłymi.

Jestem psychologiem z ponad 20-letnim stażem zawodowym, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo – behawioralnym i członkiem Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej.

W pracy najważniejsza jest dla mnie relacja z klientem oparta na zaufaniu, wspólnym budowaniu sojuszu terapeutycznego i empatyczne towarzyszenie w drodze do odzyskania równowagi psychicznej i satysfakcji z życia oraz do polepszenia związków z innymi ludźmi. W pracy stosuję między innymi techniki i metody oparte na badaniach naukowych, z nurtu psychoterapii poznawczo – behawioralnej, w tym również ACT.

KONTAKT

Nie prowadzę kalendarza wizyt z możliwością rejestracji online. Aby umówić wizytę skontaktuj się ze mną telefonicznie lub zostaw sms. Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania i udzielę informacji przed pierwszym spotkaniem.

    tel. 660 442 629

DOŚWIADCZENIE

I KWALIFIKACJE

Ukończyłam psychologię na Uniwersytecie Śląskim oraz szereg szkoleń specjalistycznych w tym: Studia podyplomowe „Poradnictwo i pomoc psychologiczno – pedagogiczna” w Wyższej Szkole Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie, Studia podyplomowe „Neuropsychologia kliniczna i diagnoza neuropsychologiczna w ujęciu praktycznym” w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej w Katowicach, Studia podyplomowe „Psychologia sądowa” w Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jestem też absolwentką Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Instytucie Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w Warszawie i kursu specjalistycznego z zakresu socjoterapii I stopnia. Staż kliniczny odbywałam w Beskidzkim Centrum Zdrowia Psychicznego w Międzybrodziu Bialskim.

O TYM, JAK PRACUJĘ

Terapia poznawczo – behawioralna jest jedna z najbardziej skutecznych i najlepiej zbadanych naukowo metod postępowania terapeutycznego. Stosowana jest najczęściej w leczeniu różnego rodzaju zaburzeń lękowych i depresyjnych, radzeniu sobie ze stresem. Jest również efektywna w pracy z osobami doświadczającymi innego rodzaju zaburzeń, takich jak: zaburzenia odżywiania, zaburzenia obsesyjno – kompulsywne, stres pourazowy. Wspierająco stosuje się ją w leczeniu schizofrenii, choroby afektywnej dwubiegunowej czy ADHD.

OPINIE I REFERENCJE

 

RENATA

GOLONKA

PSYCHOTERAPEUTKA, MEDIATOR, COACH

Przyjmuję online i stacjonarnie. Pracuję indywidualnie z osobami dorosłymi.

Jestem absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego, psychoterapeutką, pracującą w nurcie poznawczo – behawioralnym, członkinią Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo – Behawioralnej. Obecnie jestem w trakcie 4- letniego, całościowego szkolenia psychoterapeutycznego w nurcie poznawczo-behawioralnym w Instytucie Poznawczym w Krakowie. Jestem też pedagogiem resocjalizacji, mediatorem, szkoleniowcem i coachem. Ukończyłam 3 -letnie szkolenie w podejściu  skoncentrowanym na rozwiązanie (terapia TSR), realizowane  w ramach międzynarodowego projektu SFA MATRA przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie w partnerstwie w Uniwersytetem Fontys w Holandii.

KONTAKT

Nie prowadzę kalendarza wizyt z możliwością rejestracji online. Aby umówić wizytę skontaktuj się ze mną telefonicznie lub zostaw sms. Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania i udzielę informacji przed pierwszym spotkaniem.

    tel. 530 333 996

DOŚWIADCZENIE

I KWALIFIKACJE

Mam ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy w instytucjach pomocowych: ośrodkach pomocy społecznej, służbach sądowych, centrum integracji społecznej, a ostatnio w ośrodku dla osób  pokrzywdzonych przestępstwem. Od lat współpracuję z organizacjami pozarządowymi, przygotowując i realizując projekty społeczne, skierowane do osób potrzebujących różnego rodzaju wsparcia, w tym również dla osób z problemem zdrowia psychicznego. Prowadziłam szkolenia z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego i treningi kompetencji społecznych.

Swoje doświadczenie kliniczne budowałam w Bielskim Centrum Psychiatrii na Oddziale Rehabilitacji Dziennej oraz w ramach indywidualnej praktyki terapeutycznej. Szeroki wachlarz doświadczeń zawodowych okazał się być dużym atutem w mojej pracy psychoterapeutycznej i silnym zapleczem aby skuteczniej wspierać  moich klientów w poszukiwaniu osobistego dobrostanu i realizacji ważnych życiowych celów.

O TYM, JAK PRACUJĘ

W pracy zwracam uwagę na autentyczność relacji i uważność na drugiego człowieka, bez dokonywania oceny. Pracuje na  zasobach  i możliwościach osób, które zgłaszają się po pomoc. Uważam, że większość z nas ma potencjał aby rozwiązać trudności ale nie zawsze potrafimy od razu dostrzec rozwiązania i znaleźć właściwe drogi.  Czasem rozwiązania pojawiają się, gdy spojrzymy na  problemy z innej perspektywy, zadamy sobie właściwe pytania.

Pracuję z osobami dorosłymi. Główne obszary wsparcia to: ADHD, obniżony nastrój, kryzysy życiowe, trudności emocjonalne, zaburzenia lękowe, fobie, problemy depresyjne, trudności w kontaktach społecznych, niskie poczucie własnej wartości, brak motywacji do działania, natrętne myśli, zaburzenia obsesyjno- kompulsywne.